ENDODÒNCIA

És la part de l'odontologia que s'ocupa del diagnòstic i tractament de les malalties de les dents que afecten la polpa dental (el nervi).

L'endodòncia és la part de l'odontologia que s'ocupa del diagnòstic i tractament de les malalties de les dents que afecten la polpa dental (el nervi). Quan la càries ataca a la dent el va foradant poc a poc. Primer es fa malbé l'esmalt. Si segueix progressant, afecta la dentina i, si avança encara més, arriba a la polpa on es troba el nervi.

Les càries solen avançar lentament pel que és fàcil detectar-abans que siguin massa grans. Moltes vegades les descobreix per mitjà d'una radiografia. No sempre fan mal. A vegades no se sent dolor fins que ha arribat al nervi. Quan la càries arriba al nervi, aquest s'infecta i per això s'inflama i fa mal. Si la inflamació persisteix, el nervi pot perdre la seva vitalitat. Ja no se sent dolor, però es produeix pus, que surt per la punta de l'arrel, i ocasiona un flegmó. En el moment que la càries arriba al nervi és quan cal realitzar l'endodòncia, que consisteix en l'obertura d'una cavitat en la dent i l'eliminació del nervi que ha estat afectat per la càries.

Després de la seva desinfecció, que és fonamental, s'omple el conducte amb un material similar al plàstic. Tot aquest procés és molt delicat i de vegades pot ser molt complex depenent de la naturalesa de cada dent.

Aquest procés salva la dent d'haver de ser extret, però ho deixa més debilitat que quan tenia el seu nervi sa (sense afectar per la càries), raó per la qual de vegades resulta necessari posar-sobre una corona dentària.

Vulgarment es coneix com "matar el nervi".